بازخوانی اندیشه های رهبرشهید در چارچوب نظریه های جدید سیاسی

 

در این نشست علمی که با حضور دکتر عبدالمجید ناصری، محمد جواد محسنی، محمد قاسم عرفانی، محمد هدایت و احمدعلی نوید، برگزار شده بود، موضوعاتی چون جایگاه شهید مزاری در تاریخ سیاسی معاصر افغانستان، شهید مزاری و  هویت سیاسی، شهید مزاری و گفتمان دموکراسی و دموکراسی چند قومی و شهید مزاری مفهوم سیاست جدید، مورد بحث و تحلیل قرار گرفت.

ادامه مطلب ...

«آپدیت» خودی

بر اساس قاعدة «هرکسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش»، این ریشة خدائی داشتن او را راهی هر راه وبیراهه میکند تا به آنجائیکه بسوی آن کشیده میشود رسیده و آرام گیرد. او مدام در تلاش است که به کمالاتی راه یابد که شدیدا در درون خودش احساس همرنگی و وابستگی به آن را دارد.

ادامه مطلب ...

خود و خودی در قرآن مجید

 

قرآن مجید تاکید میکند که گاهی انسان خودش را فراموش میکند یعنی در عین اینکه با تمام وجود تلاش میکند بخودش برسد و از انواع نعمتهای مادی و غیر مادی برخوردار باشد و در این تلاشش موفق است، خود و خودی اش را نادیده گرفته و فراموش کرده است. این یعنی اینکه انسان در ورای این واقعیت جسمانی خودش که در این لحظه شدیدا غرق آن است، حقیقت فراموش شده ای نیز دارد و آن حقیقت همان خود واقعی او از نظر قرآن است.

ادامه مطلب ...

جایگاه پاکدامنی

علی(ع) فرمود: 

 مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکَادَ الْعَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکَةِ

 پاداش مجاهد شهید در راه خدا، بزرگ‏تر از پاداش عفیف پاکدامنى نیست که قدرت بر گناه دارد و آلوده نمى‏گردد، همانا عفیف پاکدامن، نزدیک است فرشته‏اى از فرشته‏ها باشد‏.(نهج البلاغه/ حکمت۴۷۴).