«آپدیت» خودی

بر اساس قاعدة «هرکسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش»، این ریشة خدائی داشتن او را راهی هر راه وبیراهه میکند تا به آنجائیکه بسوی آن کشیده میشود رسیده و آرام گیرد. او مدام در تلاش است که به کمالاتی راه یابد که شدیدا در درون خودش احساس همرنگی و وابستگی به آن را دارد.

 

در مقاله خودی گفته آمد که هویت و خودی انسان بسی پیچیده تر ازآنست که در نگاه ابتدائی به نظر میرسد. در نگاه دینی انسان موجودی خدائی است که ریشة خدائی داشته و انتظار از او اینست که صبغه و رنگ خدائی بخودش بگیرد، ضبغه که دلربا تر از آن صبغه و رنگی نیست!

بر اساس قاعدة «هرکسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش»، این ریشة خدائی داشتن او را راهی هر راه وبیراهه میکند تا به آنجائیکه بسوی آن کشیده میشود رسیده و آرام گیرد. او مدام در تلاش است که به کمالاتی راه یابد که شدیدا در درون خودش احساس همرنگی و وابستگی به آن را دارد. پیامبران الهی وظیفه دارند که انسانها را در میان این همه راه و این همه جذبه ها و جاذبه ها به راه راستی که او را به اصلش برساند هدایت نموده از کج راهه رفتن برحذر میدارد. از طرفی عقل حکم میکند که اسلام بعنوان آخرین دین، کامل ترین برنامه و نزدیک ترین راه وصل به این اصل را برای بشر نشان دهد، چنانکه چنین کرده است.

یکی از مسایلی که اسلام روی آن پافشاری و اصرار زیادی دارد نماز است. نماز در دین اسلام اولین فرع از فروع دین بشمار رفته و در زبان آیات و روایات شان و منزلت بسیاری بلندی برای آن بیان شده است.

در آیه ای از قرآن مجید میخوانیم که خداوند به یکی از پیامبرانش می فرماید: «اقم الصلوة لذکری» (نماز را برای یاد کرد من بپا دار!) این یعنی اینکه نماز یک رابطة فوق العاده و ویژه ای است میان بنده و خدا که در آن بنده با یاد کردن خداوند و اشتغال به یاد و ذکر او خود را به مرکزهستی و کانون هستی بخش متصل نموده از آنجا خودی و هویت انسانی خودش را «به روز» و «آپدیت» میکند.

بدین توضیح که انسانی با قدم گذاشتن به دنیا در میان موجی از هواها و هوسهای آلوده که هرکدام در واقع نوعی ویروس است قرار گرفته و خود نیز یا بدانها آلوده میشود یا اینکه در معرض آلودگی قرار میگیرد او برای آنکه از این خطر محفوظ ماند یا جلوگیری کند، باید مدام با مرکزی در تماس باشد که مسئولیت تامین امنیت او را بعهده داشته و وعده نگهداری و محافظت از خطرات احتمالی را داده است...

ادامه دارد   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد