متن کامل قطعنامه مشورتی لویه جرگه

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

با تأکید روی نیاز و حفظ دستاوردهای 10 سال گذشته افغانستان، احترام به قانون اساسی افغانستان، حقوق زنان و آزادی مطبوعات و با در نظرداشت وضعیت حاکم در منطقه همکاریهای استراتژیک با ایالات متحده که یک همکار استراتژیک نظام و مردم افغانستان می باشد بمنظور تأمین امنیت اقتصادی، سیاسی و نظامی کشور ضرورت پنداشته می شود.
امضای سند همکاریهای استراتژیک با ایالات متحده آمریکا در همنوایی با منافع ملی افغانستان بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است. چون با امضای این سند؛ امنیت سیاسی و نظامی افغانستان در منطقه تأمین می شود.
سفارش اعضای جرگه این است که حکومت افغانستان باید خطوط اساسی ذیل را در تمام انواع گفتگو بخصوص در چارچوب مذاکرات استراتژیک با ایالات متحده آمریکا در نظر داشته باشد:

1 . به مقدسات دینی فرهنگ و عقاید مردم افغانستان بدون هیچ کوتاهی احترام بگذارند.
2. به استقلال کشور افغانستان احترام بگذارند.
3. قوانین افغانستان احترام و رعایت گردد.
4. سازمان ملل باید افغانستان را همکاری نماید
5. سند همکاریهای استراتژیک تدوین و به سه زبان دری پشتو و انگلیس نوشته و در شروع آن بسم الله الرحمن الرحیم تدوین گردد.
6. رهبری تمام عملیات ها باید به رهبری افغانها باشد و از هر نوع عملیاتهای خودسرانه و بدون هماهنگی جلوگیری نمایند. و به حاکیت ملی افغانستان احترام بگذارند.
7. بدون داشتن مجوز وارد خانه های مردم ملکی نشوند.
8. زمان انفاذ پیمان استراتژیک به زودترین فرصت ممکن و بعد از امضای سند شروع گردد.
9 در شرط سند موافقت همکاری استراتژیک بین امریکا وافغانستان به صورت اجرایی مشخص باشد.
9. امریکا تعهد نماید که به ساختارهای موازین حکومت افغانستان خاتمه داده و نهادهای رسمی را در پیشبرد کارهایشان همکاری می نماید.
10. با دایمی بودن پایگاههای نظامی در افغانستان حکومت افغانستان مخالف است.
11. امریکا نمی تواند در امور مربوط به شورای ملی ساختارهای سیاسی و امور قضایی افغانستان مداخله نماید و یا در خاک افغانستان زندان داشته باشد و تمام مسئولیت و تمام زندانیان به حکومت افغانستان سپرده شود.
12. امریکا تا زمانی که در افغانستان است از امکانات هوایی خود با افغانستان همکاری داشته باشد.
13. در قسمت احیا تعلیم و تجهیز قوای هوایی اقدام عاجل نماید.
14. زندانهای افغانستان به دست خود مردم افغانستان سپرده شود.
15. باید در مورد اماده ساختن بورسیه ها و تحصیلات عالی در رشته های مختلف تعهدات مشخص داشته باشد.
16. تا زمانیکه تجهیزات نیروهای افغان کامل نشده است باید امریکا همکاری داشته باشد.
17. برای حصول اطمینان باید سند استراتژیک در سازمان ملل متحد ثبت گردد.
18. سند اسراتژیک در شورای ملی تصویب شود.
19. در سند باید ذکر شود در صورت حمله دیگر کشورها امریکا باید در کنار افغانستان از افغانستان دفاع نماید.
20. سند این پیمان باید در برابر تمامی کشورها واضح و مورد تصویب باشد.
21. باید ضمانت کند افغانستان به یک صحنه رقابت سیاسی تبدیل نمی شود
22. ایجاد فشار بر کشورهایی که باعث فرستادن تروریست در افغانستان می شوند.
23. سند همکاریها باید توسط متخصصین ارزیابی وتحلیل شود.
24. امریکا باید تضمین کند که در راستای صلح و ثبات همکاری داشته باشد.
25. افغانستان و امریکا به صورت مساوی حق فسخ سند همکاریها را داشته باشد.
26. مدت این قرار داد باید به مدت 10 سال باشد و بعد از آن دوباره تمدید شود.
27. با امضای این سند اسنادی که در دوره حکومت اول و دوره انتقالی بسته شده بودند لغو شود.
28. امریکا در صورت وجود تهدید از دیگر کشورها بر افغانستان باید حمایت خود را از افغانستان انجام دهد.
29. ایالات امریکا بنا به درخواست خود افغانها، افغانستان را در دفع تجاوزات خارجی همکاری نمایند.
30. بعد از بسته شدن قرارداد از هر گونه دخالت در این پیمان جلوگیری شود.
31. نیروهای نظامی امریکا در تاسیسات نظامی شان زیر بیرق افغانستان زنده گی نموده و  به قانون اساسی کشور احترام بگذارند.
32. مجرمین امریکایی باید در خود افغانستان و تحت قانون اساسی افغانستان محاکمه شوند.
33. امریکا باید زمینه آن را مساعد بسازد تا حکومت افغانستان بتواند از سرحدات خود حفاظت نماید.
34. در صورت تجاوز دیگر کشورها به افغاستان امریکا باید از افغانستان حمایت کنند.
35. سند همکاریهای استراتژیک با امریکا در حد یک پیمان و موافقت نامه باشد.
36. امریکا باید در مورد از بین بردن کشت خشخاش در افغانستان همکاری داشته باشد.
37. تعداد و نوعیت تاسیساتی را که امریکا خواستار داشتن آنها هست را هم اکنون تعیین نماید.
38. امریکا باید در راستای تامین اسلحه به نیروهای افغانی همکاری داشته باشد.
39. ترجیح داده شود که این تاسیسات در نزدیکی سرحدات افغانستان با کشوهای همسایه به خصوص با کشورهایی که برای افغانستان تهدید حساب می آید احداث شود.
40. احداث تاسیسات نظامی امریکا باید در مناطق به دور از سکونت باشد و در احداث بندهای آبی و برقی همکاری نمایند.
41. امریکا نمیتواند از این تاسیسات برای تقویت مخالفین حکومت استفاده نماید.
42. در صورت خسارت دیدن افغانستان امریکا همکاریهایی باید داشته باشد.
43. در مورد کمک های مالی امریکا باید تعهدات مشخص و زمانبندی شده از جانب آن کشور مشخص شود.
44. امریکا این حق را ندارد تا از خاک افغانستان سوء استفاده را انجام دهد.
45. روند ساختن زیربناها در افغانستان توجه زیاد شود.
46. بودجه نظامی افغانستان از طرف امریکا تامین شود.
47. با در نظر داشت موقعیت حساس افغانستان در راستای رشد ظرفیتهای ترانسپورتی همکاریهای بیشتر داشته باشد.
48. در مورد اقتصاد افغانستان باید همکاریهایی در حدود 50 درصد باشد.
49. در قسمت دادن قرضه ها به سکتور خصوصی همکاری نماید.
50. امریکا حق استفاده غیر قانونی از زیربناهای افغانستان را ندارد.
51. امریکا باید افغانستان را در عرصه رشد و انکشاف صنعت حمایت جدی نماید.
52. امریکا باید مواد کیمیایی و هستوی افغانستان را تامین کند.
53. امریکا باید در راستای صنعت افغانستان را حمایت نماید.
54. در تمامی مواردی که افغانها نیازمند می شوند امریکا از هر لحاظ باید حمایت کند.
55.صلح یک امر اللهی و نیاز مبرم مردم افغانستان است به ادامه آن تاکید میشود ولی خواستار تغییر در آن هستیم.
56.تعقیب عاملین شهادت استاد ربانی و بقیه راه پروسه صلح را به جدیت ادامه بدهند.
57. راه صلح که استاد شهید ربانی جان خود را فدای آن کرد ادامه داده و فاصله میان مردم و دولت کمتر شود.
58.باید از پاکستان خواسته شود تا عاملین ترور و حملات تروریسی را به چنگال قانون بدهند.
59.در صورت عدم کامیابی این نهاد از جامعه بین المللی خواسته میشود تا برای بررسی این موضوع یک هیئت عالی رتبه را از جانب خود تعیین نماید.
60.باید بر کشورهای همسایه فشار بیاورند تا فعالیتهای تروریستی را محدود بسازند.
61.دولت ما باید در راستای تشخیص عوامل پوستن هموطنان به مخالفین کار جدی انجام دهد.
62.ایجاد رابطه با بزرگان در جهت ایجاد صلح.
63.دولت زمینه تعلیم و تربیه عالی رادر سطح کشور مهیا سازد تا فرزندان ما به کشورهای دیگر نروند و شکار تروریزم قرار نگیرند.
64.به کارگیری اشخاص با تجربه در جهت پیشبرد روند صلح.
65.در تشکیل شورای عالی صلح بازنگری صورت گیرد و برای یک شخص نباید چندین وظیفه مهم داده شود.
66.رییس شورای صلح باید بودجه ای مشخص را تعیین نمایند.
67.جریان مذاکره با مخالفین باید بر اساس تحلیل های همه جانبه از واقعیت های عینی اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه صورت گیرد.
68.اشخاصی که مورد مذاکره قرار میگیرند باید مورد قبول و مشخص باشند.
69.مذاکرات فقط با مخالفینی صورت بگیرد که از قبلا هویت افغانستانی داشته باشد.
70.با توجه به اینکه تمامی منابع اختلاف از پاکستان سرچشمه میخورد باید مشخص شود انگیره شخص مذاکره کننده چه می باشد.ترور است یا واقعا مذاکره.
71.ما از کشورهای همسایه و منطقه می خواهیم که رقابت برای نفوذ در افغانستان را با استفاده از وسایل بی ثبات کنار بگذارند و به جای آن در همکاری
صادقانه و نزدیک که خیر و صلاح در ان است مردم افغانستان را کمک نمایند و دولت افغانستان در این راستا فعالیت جدی نمایند.
72.ایفای نقش علما در ولایات و ولسوالی ها در رابطه با پیشبرد این روند موثر باشد
73. ما از مسئولین دارالاناشای کمیسیون آمادگی برای تدویر لویه جرگه میخواهیم تا مجموع سفارشات کمیته های کاری را در اختیار دولت و شورای عالی صلح بسپارند تا تدابیر مشخصی را روی دست بگیرند.
74.تامین امنیت افرادی که در این روند همکاری دارند
75.حکومت افغانستان برای دست یافتن به صلح دایمی و دریافت راه حل سریع برای حل معضلات امنیتی باید با جمهوری اسلامی پاکستان به گفتگوی جدی بپردازند.
76.امریکا و افغانستان باید در رابطه با روند صلح با افسران ارشد گروه طالبان مذاکره جدی نمایند.

پیمان استراتیژیک، بعد از تحریم ها و تحلیل ها امضا میشود

مدتها سخن از امضا پیمان استراتژیک میرفت که رد و قبول آن به لویه جرگه عنعنوی واگذار شد بود. 

تعدادی از علما و بلکه هسته مرکزی علمای افغانستان یعنی «شورای علما» تلاش زیادی کردند تا با تبلیغات گسترده پیمان مزبور را خلاف احکام دینی و آموزه های اسلامی معرفی نموده و آنرا تحریم نمایند که فتوای تحریم آن نیز صادر شد. این دانشمندان دینی پیمان مورد نظر را زمینه ساز سلطه کفار بر مسلمین دانسته اند که بر اساس آیه «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا»، چیزی است ناشدنی و غیر قابل قبول. 

اما علی رغم این تلاشها و نیز بیانیه و فتوای شورای علما مبنی بر تحریم این پیمان، پیمان مذکور به امضا لویه جرگه که شمار زیادی از آنها را علمای شیعه و سنی تشکیل میدهد رسیده و بلکه شماری از علما و ائمه جمعه نیز در خطبه های نماز جمعه شان از این پیمان حمایت نموده و با اشاره به اینکه کشور عربستان بعنوان مهم ترین و بزرگترین کشور اسلامی، دارای چنین پیمانی با آمریکا است، آنرا مجاز و بلکه با توجه به وضعیت فعلی کشور، ضروری اعلام نمودند. 

حال با توجه با آن منع و مخالفت شدید که از آدرس شورای علما صورت گرفته بود، و این موافقت های غیر قابل پیش بینی این علما و امامان جمعه و جماعات، قضیه تحلیل و تحریم را چگونه باید فهمید؟ آیا آنچه از آدرس مذکور آمده است، تنها رأی بخشی از آنها بوده - گیرم که اکثریت باشند- یا اینکه موافقان فعلی اصلا از اعضای شورای مذکور نیستند؟ 

به هر نحوی که فهم کنیم، آنچه مهم است اینکه فعلا این پیمان از تایید لویه جرگه با همه کم وکاستی که داشته و دارد، گذشته است و الآن نوبت حکومت است که برای امضا آن قدم عملی بردارد. حال با قطع نظر از گذشته ها، سئوالی که مطرح است اینکه: 

آیا پیمان مذکور همچنان کار حرامی است که انجام شده، یا نه موافقت این دسته از علما میتواند توجیهی درستی برای تحلیل و موافقت آن با احکام و موازین شرعی و دینی باشد، گرچند از باب یک حکم ثانوی؟ 

هر قضاوتی که در این باب داشته باشیم، ممکن است براحتی از سوی مخالفین مورد تردید قرار گرفته و محصول پیش فرض هایی تلقی شود که ملازم و همراه هر انسانی است. ولی چیزی را که نباید در این زمینه نادیده گرفته شود، وضع و حال فعلی کشور و دست باز قمار بازان میدان معادلات منطقه ای در کشور ما و دخالت بیرحمانه در مسایل مختلف آن از امنیتی گرفته تا فسادهای گوناگون اداری، اخلاقی، و... است که به ضعف و بلکه فلج شدن کشور در بعد امنیتی، اقتصادی، و... منجر شده، زمینه هر نوع بی ثباتی و من جمله بی ثباتی اعتقادی و دینی را فراهم خواهد آورد. 

بخوبی بیاد داریم و بلکه اکنون با تمام وجودمان در می یابیم که سالهای دوران فساد و میدان داری مفسدین فی الارض بنام مجاهدین و راه اندازی قتل و کشتار و تجاوز به اموال و ناموس مسلمانان توسط نیروهای متخاصم مجاهد نام، چه تاثیر ویرانگری بر باورهای مردم متعصب ترین کشور اسلامی گذاشته و آنها را از دین و آنچه که بنام دین انجام میشود، دور و متنفر نموده است. 

نبود امنیت، بعنوان اصلی ترین مولفه و مبنای پیشرفت و ترقی در تمام زمینه ها، خود از خطرناک ترین تهدیدهایی است که علاوه بر جان، مال و عرض و آبروی مردم ما، باورهای دینی آنها را نیز هدف قرار داده و از اسلام و آموزه های آن بیزار میکند. وقتی مسئولان ما، توانایی لازم تامین امنیت مردم نه به لحاظ فکری و نه از جهت ابزاری و نه هم در بعد مالی و اقتصادی آن را، نداشته و دخالت بیگانگان تمام بود و نبود مادی و معنوی مردم را نابود میکند، چاره ای از اینگونه تمسک ها و تشبث ها نداشته و مجبور خواهند بود، چه با دید دینی و چه با نگاه ملی، به امضا این نوع موافقت ها و پیمان نامه ها مبادرت ورزند. 

گرچند اصل اصیلی که نباید هیچگاه فراموش کرد، انست که مسئولان موظف به تکیه بر بازوان خود بوده و باید تلاش کنند با زمینه سازیهای مناسب روحیه اعتماد به نفس را در خود و مردم زنده نموده و زمان بر قراری چنین پیمان ها را هرچه کوتاه تر سازند. این مساله کاملا بستگی به همت و نیز درک درست مسئولان از غیرت فردی، ملی و اسلامی دارد. 

امیدواریم اکنون که میرود تا این پیمان امضا شود، مسئولان در فکر خود باوری و خود کفایی در عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی مردم ما افتاده و برای چنین مرحله ای برنامه ریزی کنند.

تکرار اندر تکرار

درس آقای قرائتی است، مرد شماره یک درسهای قرآنی عمومی و عوام فهم! خودش یاد آور میشود که این سخنانی است که سی وشش سال مدام در مناسبت عید غدیر گفته است و میگوید (و هماره از تلویزیون نیز پخش میشود). اینها همه برای این گفته میشود که ـ بقول خودش ـ شش دانگ هواس حضار را به اهمیت این سخنانی که سی وشش سال روی آن کار شده و گفته شده است، جلب کند. و تکرارا از همه میخواهد که به دقت گوش کنند.

درس شروع میشود آیه معمول این روز که آیه 67 سوره مائده است را ایشان قرائت میکند:

«یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک، ان لم تفعل فما بلغت رسالته، و الله یعصمک من الناس... (اطراف آنچه خط زیر دارد، را ایشان دائره رسم کرده اند):

و چنین ادامه میدهد، چند سوال مهم:

سئوال اول) چه بود که تا هفتاد روز به رحلت نگفته بود؟

سئوال دوم) چه بود که هموزن دین است؟

سئوال سوم) چه بود که از گفتنش هراس داشت؟

حال بریم سراغ آیه و در پاسخ سوال اول باید روشن کنیم که: «ما» چیست؟

1-     اصول دین؟ توحید بگو؟ نبوت بگو؟ معاد بگو؟ اینها همه گفته شده بودند.

2-     فروع دین؟ نماز؟ روزه؟ زکات؟ و...؟

در فروع دین چند تایش مشکل است: الف) دوتایی که جان میخواهد، روزه و جهاد. ب) دوتایی که مال میخواهد، خمس و زکات؛ اینها همه گفته شده بودند و بدون هیچ خوف و هراسی هم گفته شده بود.

ü      گذاشتن دست بشر به دست غیر معصوم، ظلم به همه بشریت است. اگر معصوم نیست، حد اقل باید عادل باشد!

ü      خداوند چند مورد پیامبرش را، که خیلی هم عزیزش میداشت، مورد تهدید قرار میدهد و در واقع سه تا قیچی دارد، بدین شرح:

1-     از توحید دست برداری، لئن اشرکت لیحبطنّ عملک (اگر شرک بوزری، قطعا اعمالت از اصل نابود خواهد شد).

2-     از وحی دست برداری، و لو تقول علینا بعض الاقاویل، لاخذنا منه بالیمین ثم لقطعنا منه الوتین (اگر سخنانی از پیش خود بما نسبت دهد، با قدرت اورا مواخذه نموده آنگاه رگ قلبش را قطع خواهیم کرد).

3-     از علی دست برداری، و ان لم تفعل فما بلغت رسالته (اگر انجام ندهی، رسالت خدا را ابلاغ نکرده ای).

از اینجا -بقول ایشان- پاسخ سئوال دوم نیز روشن میشود که: آنچه هموزن دین است، ولایت علی بن ابی طالب(ع) است. و همین است که پیامبر بخواطر اینکه متهم به خانوادگی کردن سروری و سرداری اعراب نشود، از بیان آن هراس داشت.

ü      چرا علی را کنار گذاشتند؟ علتش در دعای ندبه آمده است: احقادا بدریة و خیبریة و حنینیة (کینه های بدر، خیبر و حنین).

ü      امام زمان کدام دین را ترویج میکند؟ در قرآن در این زمینه آمده است: «و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم...: و بى‏گمان دینى را که براى آنان پسندیده است براى آنها استوار مى‏دارد» (سوره نور/ ۵۵). این ارتضی همان «رضیت لکم الاسلام دینا» است. 

نوت: 

ما در اول این نوشتار آوردیم که این تبیینات چنانچه خود گوینده نیز بر آن تصریح میکند، عام و عوام پسند است، گرچند اصل این سخنان در جمع تحصیل کردگان مقاطع مختلف حوزوی از ابتدایی تا دکتری بیان شده است. و گرنه چنین تبییناتی برای مساله مهمی چون امامت، آنهم از دیدگاه شیعه که امامت را همپای نبوت و بلکه در سطح بالا تر از آن تلقی میکند، سخنانی مثبَت و مثبِتی نمی باشد.

مولا در کلام مولانا

زین ســـبب پیغامبر با اجتهاد  

نـــــــام خود وان علی مولا نهاد

گفــت هر کو را منم مولا و دوســت  

ابـــــــــن عم من عـــــلی مولای اوست

کیــــــــست مـــــــــــولا آنک آزادت کند  

بـــــــــند رقیـــــــــــــت ز پـایت برکند

چـون بـــه آزادی نبــوت هادیست  

مــــومـنــان را ز انبیا آزادیست

ای گــروه مــــو منان شــادی کنید  

هـــم‌چــــو ســرو و سوسن آزادی کنید

لیک می‌گــــــــویید هـــــــر دم شــــــکر آب  

بــــــــــی‌زبـــــان چــــون گلستـــان خوش‌خضاب

بـــــــــی‌زبـــــــــــان گـــــــوینـــــــــد سرو و سبزه‌ زار  

شــــــــــــــکر آب و شــــــــــــکر عــــــــــــدل نــــــــوبهار

حلـــــــــــــــــه‌ هـــــــــــــــــــا پــــــــــــوشــیده و دامن ‌کشان  

مســـــــــت و رقــــــاص و خــــــوش و عنــــــــــــــبرفشان

جـــــــزو جــــــــــــــزو آبــــــــــــــستـــن از شـــاه بــهار  

جـــــــسمشان چـــــــــون درج پـــــــــــــر در ثـــــمار

مریـــــــمان بـــــی شــــــــوی آبـــست از مسیح  

خامـــــــشان بــی لاف و گفـــــــــتاری فصیح

مــــاه ما  بـی‌ نــــطق  خــــوش بر تـافتست  

هـــر زبــــــــان نـــطق از فر ما یــــافتست

نـطــــق عیــسی از فــــــــــــر مــــریم بود 

نــطق آدم پــــرتـــــــو  آن دم بــــــــــــــود

تـا زیــــادت گــردد از شــــکر ای ثـــــقات  

پــس  نبــــــــــــات دیــــگرست اندر نبـات

عکــس  آن اینــجاســـــت  ذل  مـــــن قـنع 

اندریـــــن طــورست عـــــــــز مـــن طمع

در جــوال نــــفس  خـــــود چنـــــدین مرو  

از خـــریـــداران خــــــود غــــــــافـل مشو