تکرار اندر تکرار

درس آقای قرائتی است، مرد شماره یک درسهای قرآنی عمومی و عوام فهم! خودش یاد آور میشود که این سخنانی است که سی وشش سال مدام در مناسبت عید غدیر گفته است و میگوید (و هماره از تلویزیون نیز پخش میشود). اینها همه برای این گفته میشود که ـ بقول خودش ـ شش دانگ هواس حضار را به اهمیت این سخنانی که سی وشش سال روی آن کار شده و گفته شده است، جلب کند. و تکرارا از همه میخواهد که به دقت گوش کنند.

درس شروع میشود آیه معمول این روز که آیه 67 سوره مائده است را ایشان قرائت میکند:

«یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک، ان لم تفعل فما بلغت رسالته، و الله یعصمک من الناس... (اطراف آنچه خط زیر دارد، را ایشان دائره رسم کرده اند):

و چنین ادامه میدهد، چند سوال مهم:

سئوال اول) چه بود که تا هفتاد روز به رحلت نگفته بود؟

سئوال دوم) چه بود که هموزن دین است؟

سئوال سوم) چه بود که از گفتنش هراس داشت؟

حال بریم سراغ آیه و در پاسخ سوال اول باید روشن کنیم که: «ما» چیست؟

1-     اصول دین؟ توحید بگو؟ نبوت بگو؟ معاد بگو؟ اینها همه گفته شده بودند.

2-     فروع دین؟ نماز؟ روزه؟ زکات؟ و...؟

در فروع دین چند تایش مشکل است: الف) دوتایی که جان میخواهد، روزه و جهاد. ب) دوتایی که مال میخواهد، خمس و زکات؛ اینها همه گفته شده بودند و بدون هیچ خوف و هراسی هم گفته شده بود.

ü      گذاشتن دست بشر به دست غیر معصوم، ظلم به همه بشریت است. اگر معصوم نیست، حد اقل باید عادل باشد!

ü      خداوند چند مورد پیامبرش را، که خیلی هم عزیزش میداشت، مورد تهدید قرار میدهد و در واقع سه تا قیچی دارد، بدین شرح:

1-     از توحید دست برداری، لئن اشرکت لیحبطنّ عملک (اگر شرک بوزری، قطعا اعمالت از اصل نابود خواهد شد).

2-     از وحی دست برداری، و لو تقول علینا بعض الاقاویل، لاخذنا منه بالیمین ثم لقطعنا منه الوتین (اگر سخنانی از پیش خود بما نسبت دهد، با قدرت اورا مواخذه نموده آنگاه رگ قلبش را قطع خواهیم کرد).

3-     از علی دست برداری، و ان لم تفعل فما بلغت رسالته (اگر انجام ندهی، رسالت خدا را ابلاغ نکرده ای).

از اینجا -بقول ایشان- پاسخ سئوال دوم نیز روشن میشود که: آنچه هموزن دین است، ولایت علی بن ابی طالب(ع) است. و همین است که پیامبر بخواطر اینکه متهم به خانوادگی کردن سروری و سرداری اعراب نشود، از بیان آن هراس داشت.

ü      چرا علی را کنار گذاشتند؟ علتش در دعای ندبه آمده است: احقادا بدریة و خیبریة و حنینیة (کینه های بدر، خیبر و حنین).

ü      امام زمان کدام دین را ترویج میکند؟ در قرآن در این زمینه آمده است: «و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم...: و بى‏گمان دینى را که براى آنان پسندیده است براى آنها استوار مى‏دارد» (سوره نور/ ۵۵). این ارتضی همان «رضیت لکم الاسلام دینا» است. 

نوت: 

ما در اول این نوشتار آوردیم که این تبیینات چنانچه خود گوینده نیز بر آن تصریح میکند، عام و عوام پسند است، گرچند اصل این سخنان در جمع تحصیل کردگان مقاطع مختلف حوزوی از ابتدایی تا دکتری بیان شده است. و گرنه چنین تبییناتی برای مساله مهمی چون امامت، آنهم از دیدگاه شیعه که امامت را همپای نبوت و بلکه در سطح بالا تر از آن تلقی میکند، سخنانی مثبَت و مثبِتی نمی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد