دوبیتی هزارگی!

زبان دوبیتی بدون تردید یکی از شیرین ترین زبان ها، و دوبیتی خود یکی از بهترین شیوه های ابراز احساسات، عواطف، درد و درک انسان است. 

آنچه دوبیتی را از انواع مختلف شعر متمایز میکند اینکه سرودن دوبیتی نیاز به تحصیل و نیز اطلاع از قواعد و قوانین شعری نداشته و بسیاری از کسانی که کمی قریحه و ذوق شعر گفتن داشته باشد و حال و هوای سرودن نیز برایش حال حاصل آید میتواند دوبیتی هایی را سروده و خودرا تا حد زیادی تخلیه کند. به همین دلیل می بینیم که گاهی دوبیتی هایی با محتوایی خوب یا حتی عالی از زبان کسانی میتراود و بیرون می آید که کمترین بهره ای از سواد و خواندن ندارند.  

ذیلا تعدادی از دوبیتی های هزارگی را تقدیم خوانندگان میکنیم که گویندگان آنها نامعلوم است و همانگونه که ذکر شد، شاید این ها بر زبان پیره زنی یا دختری یا... جاری شده باشد،‌کاری به گوینده نداریم اینجا نگاه به گفته است و نه گوینده بخوانید و لذت ببرید!

 

تَی‌ِ دالُن‌ خو مشکوله‌ می‌زنی

آستَه‌آستَه سولَه‌سولَه می‌زنی

تاشَه تاشَه‌ کِی قَد تو تُق‌ موکونوم‌

نیمرِه چادر خو خندیده می‌زنی
***
مسلمانا سه کار آمد د یگ بار

خکیوِ کیشت‌ کَمَی کندُو، غم‌ِیار

خکیوِ کیشت‌، کَمی کَندُونه خَیره

مره کوشته غم‌ِ یار وفادار 

*** 

موی‌ِ غوزَه غوزَه پیش قلم تو

دَزی‌تَگَو نییَه‌ یِد کس‌ رَقَم تو

گوفتی بانِه‌ مِنبر مِیوم دَزو ‌قُل

َبلِه آردو چیشیم‌جای قدم تو  

*** 

چه‌ سیا رهَ پیشْکی چنگ‌ موکونی‌

پوشت‌ خوره چرخ دَدَه نیرنگ‌موکونی‌

اَمی کارای تو یِد رای‌ِ خودا نیست‌

دیل‌آشوقه‌ هر دم تنگ موکونی

نظرات 5 + ارسال نظر

به به ! به به ! روی دوبیتی کلیک کرده ی جناب نظری؟ خوش بروی!!!!!!!!!
ممنون. پیداست دوبیتی هایی که انتخابگرش شماباشید بایدبسیار ناب باشد.

سلام جناب نظری! حتما افغانستان رفته بودی دوران خاطرات که این دوبیتیها حکایتگرآن حال وهواست در شما زنده شده است که در پستهای نخستین از آنها گلچین کرده نشر کرده اید!!!
من می دانم خصوصا محتوی همین دوبیتیهای اول را امسال نیز به تجربه گرفته اید!

تَی‌ِ دالُن‌ خو مشکوله‌ می‌زنی

آستَه‌آستَه سولَه‌سولَه می‌زنی


تاشَه تاشَه‌ کِی قَد تو تُق‌ موکونوم‌

نیمرِه چادر خو خندیده می‌زنی

قشنگ بود آقای نظری!
من چندین بار از شما سرزدم ونظردادم اما شما یک بار از من سرنزدی ویک نظر نداده ی؟!

باسلام وبا اجازه از همه دوستان یک نظر آزاد می گذارم:
می دانید مشکل اصلی کار ما هزاره ها درچیست؟
1- ما از تبعیض و فساد زیاد صحبت و نوشته می کنیم اما طرح مشخص عملی برای بیرون رفت از این محرومیتهای زجر آور نمی دهیم. وخواسته های دقیق وپلان شده برای مردم خود نمی دهیم.
2- اگر هزار وبلاگ و سایت ما را بگردید یک طرحنامه ی جامع زمانبندی شده ودقیق و سنجیده شده ی ملموس که برای منطقه ی مشخص از هزارستان باشد پیدا نمی توانید! بیشتر نوشته های تخیلی وکلی گویی و تحلیلهای مبهم در وبلاگها و سایتهای ما نشر می شود تا نوشته های کاربردی وتحلیلهای دقیق وعملی
3- ماباید برای هر ولسوالی وهرقریه و ناحیه و کوچه و... طرح باز سازی مشخص و جامع از سرکها گرفته تا دانشگاهها وشفاخانه و برق و آب و معادن و... ارائه نموده پیش پای مردم بگذاریم و به مردم یاد بدهیم که از دولت چه چیزهای را بخواهند.
4- به مردم بفهمانیم که وکیلان منتخب شان مسئول اصلی انتقال خواسته ها وپیشنهادات آن به دولت است و باید شدیدا وکیلان شانرا مورد بازخواست و پاسخگویی به خواسته های مشخص شان قرار دهند نه اینکه کار برد وکیل را واسطه شدن برای رشوه و پاسپورت و ... بدانند
5- پیشنهاد می شود حتما برای هر ولسوالی یک پایگاه اطلاع رسانی کوچک آزاد از قبیل وبلاگ وسایت و... ایجادنماییم و در آن خواسته ها و طرحهای مفید و مشخص خود را در معرض دید همگان قرار دهیم و عملکرد وکلا ی خودرا نسبت به پیشبرد آن اهداف و برنامه ها به صورت ماهانه ارزیابی کنیم.
6- یکی از مسئولیت های اصلی وکلا ایجاد همین پایگاه اطلاع رسانی برای مناطق تحت وکالت شان است ولی ممکن بسیاری از وکلا از این طریق به جای طرح خواسته های مردم از خودشان تبلیغات کنند(که بعض شان این کار را کرده اند) و سر مردم شیره بمالند پس بهتر است خود مان آزادانه این کار را بکنیم وطرحهای جامع و مشخصی از مناطق خود مطرح کنیم و هر روز در بهتر کردن و عملی کردن آنها بکوشیم.



7- اگر بدون برنامه و طرح عملی مشخص فقط سروصدا کنیم و شعار بدهیم تا هزار سال دیگر نیز از همین حالت دردناک و محرومیت تحقیر آمیز بیرون نخواهیم شد.

8- خواسته های ما باید بزرگ و جدی و قاطعانه باشد(مانند سرکهای کلان، بند برق، معادن،‌توزیع زمین برای هزاره های بی زمین و...)‌ که توقع مردم را از حکومت و و کلا بالاببرد نه خواسته های پیش پا افتاده و جزئی که مردم را به مسایل پیش پا افتاده سرگرم کند.
9- تاکنون رهبری مناطق ما بیشتر به دست اربابان وداروغه های بی سواد بوده که با مسایل سیاسی و اقتصادی و.. روز آشنا نبوده اند وهنوز هم یا آنها وکیل اند و یا تعیین کننده ی وکلا و واسطه ی مردم و دولت. بعد از این کوشش شود افرادی دلسوز وتحصیل کرده و باسواد در رأس امور قرارگیرد و در باره ی شخصیت افراد فقط باتوجه به عملکرد و کارایی آنها برای مردم قضاوت شود نه معیارهای دیگر. (بایدمردم راستی راستی یخن وکلا را جفت کنند. آنها درده سال گذشته نتوانسته اند صدای مارا به جاهای اصلی برسانند و اکنون نیز سرگرم معامله و زدوبندهای خودشان هستند)
10- از نوشتن مشکلات مردم خود حتی اگر یک جمله ودر بخش نظرات وبلاگها و سایتها باشدنیزدریغ نکنیم و باهر زبان وهر بیانی که می توانیم در هرکجا خواسته های خودرا مطرح کنیم.(تازه هرچه ساده تر وخودمانی تر بهتر،‌جای خجالت نیست) سرانجام قطعا نتیجه می دهد و به بیداری و آگاهی مردم و فرزندان ما منجر می شود.
نکته اصلی: بیاد داشته باشیم برای هر ولسوالی و منطقه یک وبلاگ بسازیم وخواسته های مشخص خودرا در آن مطرح کنیم.
برای همنوایی بیشتر به سایت http://www.hazarapeople.com/fa/ (مردم هزاره) مراجعه نمایید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد