این عکس اوباما به لطف یک مگس برترین عکس سال جهان شد!!

عکسی که در آن مگسی درست در وسط پیشانی اوباما قدرتمند ترین رئیس جمهور جهان جا خوش کرده است یکی از برترین عکس های سال 2013 انتخاب شد. حالا من مانده ام که این عکس به خاطر اوباما عکس اول جهان انتخاب شده است یا به خاطر مگس؟

اگر به خاطر اوباما بوده است چرا سایر عکس های او که با ژست ها و حالتهای خیلی بهتر و جذابتر دیده می شود عکس برتر سال جهان انتخاب نشده است؟

پس؛ دیگر به کسی نگویید به اندازه ای مگسی هم به تو اهمیت نمی دهم! (یا: ای مگس عرصه ای سیمرغ نه جولانگه توست!!) گاهی مگس می تواند اینقدر نقش تعیین کننده داشته باشد که به خاطر وجود نازنین او در فضای چهره ای شخصی، عکسش عکس برتر سال جهان انتخاب شود! حالا خود دانید که اوباما از این مگس خوش سلیقه باید چقدر ممنون باشد!

اکنون این عکس شگفت انگیز اوباما را در ادامه مطلب بیبینید!!!

ادامه نوشته

تجاوز جنسی به چند کودک مهاجر افغانستانی درتهران


گزارش کوتاه اما خیلی تلخی را در وبلاگ یک مهاجر افغانستانی در تهران خواندم در نشرآن تأمل کردم وقتی دیدم هموطنی که این موضوع را به عنوان یک استمداد از وجدانهای بیدار در وبلاگ خود نشر نموده آماده قرار دادن جزئیات پرونده به خبرگزاریهای رسمی می باشد، در نشر آن تردیدی نکردم.

تجاوز جنسی به کودکان از بد ترین جرمهای کیفری در تمام دنیاست. عذر می خواهم که وجدان شما را با یک خبر ناگوار جریحه دار می کنم اما این رخدادی است که اتفاق افتاده و باید جدی و عادلانه پیگیری شود.


ادامه نوشته

باز نشر یک گزارش بی سابقه از یک سایت ایرانی!

از بخش نظرات وبلاگم از گزارشی بی سابقه و نسبتا جالبی توسط یکی از پربازدید ترین سایتهای ایران از محرومیت و مظلومیت هزاره های افغانستان، اطلاع پیدا کردم. شگفت زده شدم. رسانه های ایران و گزارش محرومیت هزاره های شیعه افغانستان!

به خواندنش رفتم دیدم نه، اصل گزارش از نشریه اتلانتیک امریکاست که سایت تابناک تنها باز نشر کرده است. به هرحال، از جهاتی خواندنی یافتم. شما را نیز به خواندنش دعوت می کنم اما به شرط مرور یک مقدمه کوتاه:

کودک هزاره


اصل و مقدمه این گزارش  را که دریکی از پربازدید ترین سایتهای ایران نشر شده حتما بخوانید

ادامه نوشته

درسوگ آفتاب

داغدارانه و بی شکیب، درهیجدهمین سال غروب آن خورشید بی غروب،همچنان در سوگیم. پس ... ای اشکها، ای دیده ها، ببارید و در سینه ها بذر غم واندوه بکارید. ما هنوز هم، رنج صبوری در دوری از آن پد دلسوز واستوار قامت مان را همچنان دردمندانه، تحمل می کنیم.

شعر برای رهبرشهید زیاد گفته شده است اشعاری خوبی هم گفته شده است و من هم شاعر نیستم اما وقتی به عمق اخلاص رهبرشهید نسبت به مردم خویش وآتش فشان بزرگی که درد ها ومحرومیتهای چند صد ساله مردمش درسینه ای سترگش ایجاد نمود می اندیشیدم گویا ناخود آگاه جملات موزونی در ستایش آن رهبرتاریخی به ذهنم رسید که اینک تقدیم شما خوبان می گردد:


                                مزاری شــعر و فریاد هــزاره            مزاری اوج احساس هـزاره 

                                مـزاری عـزم وایمان هـــزاره             مزاری موج و طوفان هـزاره  

                                مــزاری مـرهم داغ هـــزاره              مــزاری رهبـر و راه هــزاره

                               مــزاری مـهـر تابان  هــزاره              مـزاری در دل وجان هــزاره   

                               مزاری فصل و عنوان هزاره              مزاری خط و پیمان هـــزاره

 رهبرشهید مزاری بزرگ، با قلب خونین در موج خون غلطید وبا چهره ای نیلگون به استقبال مرگ سرخ شتافت تا سرنوشت فرزندانش را سبز رقم زند و گلیم نسلهای آینده اش را از طوفان حوادث به سلامت بیرون کشد.

گرچند ما را تا قیامت به داغ یتیمی مبتلا ساخت اما تجلیل از مزاری در نوحه خوانی و سوگنامه نویسی برمزار مزاری نیست بلکه خرسندی آن فرزانه روزگار، در تداوم راه بلند و استمرارخطش، با بیداری و همدلی و باوفاداری به آرمانهای والای آن قافله سالار رهایی است. آرمان او جز عزت وسربلندی مردمش چیزی نبود. بیایید برای پاسداری ازخون پاک پاک شهدا و برای عزت وشکوه مردم مان ازهرچه که درتوان داریم دریغ نورزیم وبرای ایجاد آگاهی وهمدلی درمیان اقشارمختلف مردم خود پیشوایان سترگ را که حتی جان شیرین را نیز وقف عزت وشکوه مردمش نمودند سرمشق قرار بدهیم.  

عکس دردناک یک مکتب در مناطق مرکزی افغانستان

 

مامکتب می رویم درس می خوانیم!

 

عکس یک مکتب درمناطق مرکزی  افغانستان

کودکان مناطق مرکزی افغانستان ومکتب شان!

 شرح بیشتر عکس به عهده ای خودشما   

پ ن1 :

نگاهی به یک گزارش بی سابقه و عجیب یکی از پربازدید ترین سایتهای ایرانی از وضعیت هزاره های افغانستان(حتما بخوانید)

در تظاهرات مالستان آدم کشـــــته شد!

 

در تظاهرات مالستان برعلیه تبدیلی قمندان امنیه آن ولسوالی

 آدم کشته شد!

 

اولین کلمه از عنوان خبر تظاهرات مالستان که  به چشمم خورد حیرت زده شدم که مگر مردم مالستان و تظاهرات!

اما وقتی دنباله تیتر را خواندم خیلی نگران شدم! آخر در این ولسوالی درسالهای جنگ داخلی که بکش بکش بود آدم کشته نشده بود اکنون، آنهم در تظاهرات چرا؟

گفتم حتما تظاهرات مردم مالستان به خاطر اعتراض به بی توجهی دولت به باز سازی این ولسوالی و محرومیت مطلق آن از بازسازی است اما چیزی که خیلی نگرانی ام را بیشتر کرد علت این تظاهرات بود(البته مطابق گزارش خبرگزاری بخدی) که این مردم یازده سال است هنوز برسر تبدیلی ولسوال و قمندان و... اعتراض دارند. که نه در صفحات بعدی کتاب یک جامعه ای آگاه و مترقی است بلکه اینگونه جنجالهای پوچ خانمان سوز که توسط افراد سودجو و کینه توز دامن زده می شود از کتاب مدنیت بکلی خارج است.

مردم ولایتها و ولسوالیهای کمی مدنی و آگاهتر به خاطر مسایل بنیادی و بی توجهی به بازسازی ولسوالیها ومناطق شان تظاهرات می کنند اما در مالستان گمنام فراموش شده به خاطر اینکه معاش یک پست پایین رتبه ای دولتی را که به جیب بزند تظاهرات می شود؟ اساسا این تبدیل به سیره شده که برای احراز پستهای برخی ادارات مالستان دهها برابر آن معاش مصرف می شود تا به جای اجمل، انور  معاش  این پست اداری را بخورد

بله حدس شما درست است این تنها موضوع معاش رسمی دولتی نیست بلکه عایدات وبرکات ویژه وشیرینی پولهای از خارج فرستاده شده ای  مردم رنج کشیده اما نا آگاه و محروم ولسوالی مالستان برای جیب کارمندان دولت و مگسهای دور واطراف شان است که کشمکشها به خاطر احراز یک پست در این ولسوالی فراموش شده تا اینجا می کشد!

اعتراضهای دسته جمعی به خاطر مسایل اساسی و بنیادی تر را هنوز در ذهن قفل شده ای کسی نمی رسد یا مغز قفل زده ای کسی جرأت راه اندازی چنین اعتراضات اثر گذار را ندارد. 


بهرحال خدا کند خبر کشته شدن آدم در ولسوالی مالستان راست نباشد اگر هم راست باشد از سوی مردم داخل مالستان نباشد بلکه توسط کدام نفوذی مخالفان مسلح دولت باشد که از فرصت تجمع مردم سوء استفاده کرده یک عسکر دولت را به قتل رسانده است.

دراین باب باید زیادگفت اما خدا می داند که حتی فرصت گذاشتن مطلب را نداشتم ولی به خاطر اهمیت فوق العاده ای موضوع، این چند جمله تایپ شد تا بیبینیم نخبگان دلسوز مالستان چه تحلیل وراه حلی ارائه خواهند نمود؟

راستی یادمان نرود که بعد از بروز اینگونه حوادث، حرف و حدیثهای زیادی سبز می شود اما نخبگان و بزرگان مالستان به شدت مراقب باشند که معقولترین راهها را برای پایان دادن به اینگونه تنشها انتخاب نمایند تا ابن الوقتهای سودجو که در کمین چنین لحظاتی نشسته اند از آب گل آلود ماهیهای دلخواه شان را نگیرند.


ادامه نوشته

تنبیــه

باز کردم دیدم قالبش عوض شده خیلی تکان خوردم گفتم حتما  هک شده خدا کند رمزش دست کدام نامرد نیافتاده باشد که به قول بزرگان مطالب مستهجن داخلش نریزد!

فورا دروازه ای ورود بلاگفای نامرد را باهمان رمز ونام کاربری قبلی دق الباب کردم دیدم بازشد اما هیج اثری از کدهای قالب قبلی حتی کدهای آمارگیر نیست. نمی دانم چه شده؟ شاید بلاگفای نامرد فکر کرده من کدهای تبلیغاتی گذاشته ام یا مشکلی در سرویس پیش آمده و شاید هم خواسته بنده را به علت غیبت طولانی تنبیه کند؟! وقتی بکاب قالب قبلی را اجرا کردم بازهم بلاگفا قبول نکرد که نکرد

 فعلا فرصت نبود لباس دیگری به تنش بدوزم همین یک جدول با چند تا لینک را در ذیل صفحه گذاشتم که ساختن آن برای من ناوارد که کدنویسی بلد نیستم بسیار وقت گیر بود و فرصتی برای گذاشتن مطلبی دیگری نگذاشت.

اگرچه دنیا دنیای فیس بوک است اما اگر کسی از وبلاگ هم حرفه ای استفاده کند بسیار کاربرد دارد.

تصمیم دارم  همینطوری ساده و سبک بگذارم تا اینکه فرصت کافی برای ویرایش یک قالب خوب دست بدهد.

برخی دوستان که صفحات متعدد این وبلاگ را لینک فرموده بودند به پاس محبتهای بسیارشان لینک آنها را نیز در لینکهای ذیل گنجانده ام.

بدرود

مردم ولایات مرکزی هم خواستار بازسازی سرک شدند!

مردم ولایات مرکزی خواستار بازسازی شاهراه کابل هرات(پروژه گردن دیوال) شدند

 اینک از دوران طلایی بازسازی و کمکهای هنگفت و رؤیایی جامعه ای جهانی به افغانستان حدود یازده سال می گذرد و شاهراهها و سرکهای ولایات مختلف کشور بازسازی و پخته کاری شده است اما متأسفانه سرکهای مناطق مرکزی کشور هنوز که هنوز است باز سازی نشده است حتی در تمام ولایت دایکندی که مرکزی ترین ولایت کشور و در عمق افغانستان وجود دارد یک وجب سرک پخته ساخته نشده است.   

رسانه ها گزارش دادند که تیمهای بازسازی ولایتی جمع می شوند و جامعه ای جهانی هم کم کم غزل خدا حافظی می خواند. سال ۲۰۱۴ را آخرین سال حضور خود درافغانستان اعلان نموده اند اما مردم ولایات مرکزی کشور که نه در خواب خرگوشی بلکه در خواب سنگین زمستانی بودند تازه پلکهای شان را باز کرده اند اما گویا هنوز سر از بالش خواب سنگین زمستانی برنداشته اند و از اینکه می بینند کمک کنندگان بین المللی بارشان را بسته اند، تیمهای باز سازی ولایتی برای خدا حافظی دست تکان می دهند سراسیمه شده اند و در یک گردهمایی بین الولایتی از چندین ولایت مرکزی افغانستان در بامیان، خواستار بازسازی حد اقل یک سرک عمده، نه برای مناطق مرکزی بلکه برای کابل و هرات که از مناطق مرکزی می گذرد به عنوان سرک یادگاری دهه ای باز سازی شده اند. سرکی که اساسی ترین و مفیدترین شاهراه برای اقتصاد کشور به شمار می رود و طول مسافت مسیر غرب و شرق کشور را تانصف کاهش می دهد این سرک گذشته از کاهش زمان مسافرت به نصف، موجب ذخیره ای سالانه پنجاه ملیون لیتر تیل(بنزین) نیز می شود.

گرچند اطلاع یافتن مردم مناطق مرکزی کشور از اینکه دنیا در افغانستان آمده است و گوشه گوشه ای افغانستان باز سازی شده است و حالا وقت خدا حافظی جهان با افغانستان رسیده است کمی دیر است اما از باب اینکه گفته اند ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است خواستار شدن مردم مناطق ولایات مرکزی کشور برای باز سازی یک سرک برای کابل و هرات که از این ولایات می گذرد را به فال نیک می گیریم و نوید فصل تازه در سرنوشت مردم مناطق مرکزی افغانستان خواهد بود. 

 

 من دوست دارم راهکاری برای نجات از این محرومیت پیدا کنیم و ابتدا روی

این موضوع فکر کنیم که در محرومیت ولایات مرکزی گذشته از تبعیض و فسادی

که در درون دولت وجود دارد کیها مقصر بودند؟ بنا براین به نظر شما در دهه ای

گذشته که دهه ای باز سازی افغانستان بود چرا مرکزی ترین نقاط پیکر 

پاره پاره ای وطن مان اینگونه بی رحمانه مورد بی توجهی و فراموشی 

قرار گرفت؟ کدام دسته از دسته های ذیل بیشتر مقصرند؟

۱- مردم مناطق مرکزی که به بی توجهی به باز سازی ولایتهای شان اعتراض

جدی و قانونی نکردند و در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان با دقت و

هوشیاری عمل نکردند.

۲- نخبگان، نویسندگان و فعالان فرهنگی که مردم را از حقایق وحقوق شان

و شرایط سیاسی افغانستان آگاه نکرند تا مردم با چشم باز در تصمیمگیریهای

سیاسی و انتخابات شرکت می کردند.

۳-رهبران مردم مناطق مرکزی که شرایط امروز کشور را درست درک نکرند

و صدای محرومیت مردم را به گوش مجامع بین المللی،دولت و

نهادهای ذیربط به صورت قانونی و مؤثر نرساندند.

۴-نمایندگان مردم ولایات مرکزی در پارلمان که خواسته های برحق این مردم

را با جدیت و درایت پیگیری نکردند و به فکر مشکلات آنان نبودند.

اگر نظر خودرا در یک کلمه در بخش نظرات بنویسید در حد یک نظر و راهنمایی

با مردم محروم ولایتهای مرکزی همدردی و همیاری نموده اید.

 

 

ادامه نوشته

آیا موشک پرانیهای پاکستان در مرز افغانستان به جنگ خواهد کشید؟

آیا موشک پرانیهای دوامدار پاکستان در نقاط مرزی افغانستان منجر به جنگ بین دو کشور خواهدشد؟

در آن روز ها که تازه پاکستان به موشک باران خاک افغانستان در مرزهای شرقی کشور شروع کرده بود بسیاری از تحلیلگران این پدیده ای دردناک را زود گذر و قابل تحمل می دانستند و پارلمان افغانستان و وزارت دفاع کشور و سایر ارگانهای امنیتی نیز واکنش جدی در برابر این پدیده ای ناخوشایند و بد فرجام نشان نداند اما متأسفانه این موشک پرانیها نه زود گذر بلکه تبدیل به یک چالش جدی امنیتی برای افغانستان شده است که ممکن است منشأ یک جنگ واقعی و خطرناک بین دو کشور همسایه گردد.

ماجرا جوئیهای پاکستان باعث شد که رئیس جمهور کرزی دراین اواخر در تمام مصاحبه هایش و حتی در سخنرانی رسمی خود در اجلاس سالانه سازمان ملل نیز به صراحت به آن بپردازد و خواستار توقف راکت اندازیهای پاکستان به خاک افغانستان بشود. از سوی دیگر نماینده ای افغانستان در سازمان  ملل از موشک پرانیهای پاکستان به خاک  افغانستان در شورای امنیت آن سازمان شکایت نموده است. نمایندگان پارلمان کشور هم با مقامات بلند پایه امنیتی افغانستان دراین خصوص جلسه ای محرمانه و غیر علنی نیز برگزار نمودند اما متأسفانه این جرقه ای آتش زا همچنان در نقاط مرزی افغانستان و پاکستان ادامه دارد که درصورت بی اعتنایی پاکستان به هشدارهای افغانستان ممکن است افغانستان نا خواسته گزینه ای دفاع نظامی در برابر موشک پرانیهای پاکستان را انتخاب نماید.

کار به جایی کشیده است که حامد کرزی رئیس جمهور کشورمان از خرید سلاحهای سنگین برای وزارت دفاع افغانستان جهت مقابله با حملات پاکستان سخن گفته است. حامد کرزی امریکارا که شریک امنیتی و هم پیمان نظامی افغانستان است متهم به بی اعتنایی در برابر حملات مرزی پاکستان نموده است و احتمال تجهیز اردوی ملی افغانستان با سلاحهای سنگین روسیه، چین و یا هند را مطرح نموده است.

ادامه نوشته

نحوه ای ثبت نام سفارت استرالیا در تهران

منشأ شایعه ای شاخدار ثبت نام سفارت استرالیا در تهران برای مهاجرت

خیلی ها که به موقع ثبت نام کرده بودند هم اکنون در استرالیا هستند، حتی برخیها منازل اجاره ای شان در ایران هنوز وقتش تمام نشده آنها به استرالیا رسیده اند،روزهای اول راحت ثبت نام می کرده اما در این اواخر وقتی اطراف سفارت استرالیا بیش از اندازه شلوغ شده ثبت نام را قطع کرده اند... مهاجرین افغانستانی که در ایران باشند با این جملات خوب آشنایی دارند و هر روز از طریق گوشی و یا حضوری اخبار داغ از ثبت نام سفارت استرالیا از مهاجرین افغانستانی مقیم ایران برای مهاجرت به آن کشور می شنوند.

یکی از دوستان پیام گذاشته بود که در این اواخر کلاهبرداری به بهانه ای ثبت نام در سایت سفارت استرالیا در تهران از مهاجرین افغانستانی زیاد صورت می گیرد شما چرا راست و دروغ این قضیه را روشن نمی کنید؟ مردم ما چنان با شیوه های ابتدایی کلاهبرداری می شوند که غیرت ما به هیج عنوان قبول نمی کند ملیونها نفر مهاجر افغانستانی یکباره به این سادگی کلاه کهنه شان برداشته شود!

ادامه نوشته

اردوی ملی!

به اینها می گویند اردوی ملی!

قابل توجه مقامات امنیتی افغانستان!

اردوی ملی جاپان

نظامیان اردوی ملی ژاپن خودرا پل کرده اند که هموطنان خودرا از کام سیل مرگ آسا نجات بدهند!

اوج انسانیت و شکوه کمک به همنوع و هموطن!

منبع عکس: http://jalebtarinha.blogsky.com/

حامد کرزی اصلاحات جدی را آغاز کرد!

اصلاحات اداری درافغانستان

مقام محترم ریاست جمهوری افغانستان پریزدنت حامد کرزی چندی پیش با لحن کاملا استثنایی و جدیت بی نظیر اخطار داده بود که پس از این اصلاحات جدی را در ادارات افغانستان آغاز خواهد کرد و در این راستا هیجگونه ملاحظه و مصلحت اندیشی غیر از شایسته سالاری را در نظر نخواهد گرفت!

از آن روز به بعد گوشها و چشمهای مردم منتظر شنیدن و دیدن خبر خوش اصلاحات اساسی در افغانستان بود که خوشبختانه در این اواخر مقام محترم ریاست جمهوری جناب حامد کرزی در یک اقدام شجاعانه و خالصانه خانه تکانی مهمی در کابینه و پستهای ولایات به وجود آورد و آب خنکی بردل پر درد مردم افغانستان ریخت!

کرزی ابتدا طی یک اقدام بی سابقه چند وزیر سنگین وزن را با قدرت تمام یکباره از چوکی اش بلند کرده به چوکی دیگری انداخت و پس از آن فورا چوکیهای لوکس چندین والی والامقام را را نیز با جر‌أت و جسارت بی سابقه جا بجا کرد و بدون هیجگونه ملاحظه ای آنان را مجبور کرد که از سرجای شان بلند شوند و صدها کیلومتر دور تر به یک چوکی جدید دریک مقام ولایت دیگر تکیه بزنند!

این قاطعیت و صداقت تحسین برانگیز مقام محترم ریاست جمهوری را به ایشان و تمام اعضای کابینه و مردم شریف کشور مان تهدید گفته برای ایشان و تمام مقامات که درچوکی جدید جا بجا شده اند آرزوی موقعیت بهتر می نماییم!

صد البته که اصلاحات دیگر نیز در راه است و وزیران و والیان بیشتر باید آماده ای غلطیدن از مقام خود به یک مقام دیگر همسطح و احیانا مقام بالاتر باشند!

منبع کاریکاتور اصلاحات اداری: سایت کلید

سخنان تازه و جالب استاد عبد الرب رسول سیاف در مخالفت شدید با طالبان

مخالفت شدید اللحن استاد عبد الرب رسول سیاف

با گروه طالبان و عمل انتحاری

استاد عبد الرب رسول سیاف که از برجسته ترین علمای دینی افغانستان است بار دگر با شدید ترین لحن ممکن حملات انتحاری را محکوم نموده خلاف دستورات و آموزه های دین اسلام دانست.
استاد سیاف چندی قبل در مراسم سالگرد احمد شاه مسعود نیز مخالفت شدید خودرا با حملات انتحاری اعلان نموده عاملان حملات انتحاری را نه شهید واهل بهشت بلکه مرتد و اهل جهنم و مستحق عذاب شدید الهی دانست.
عبد الرب رسول سیاف از مسامحه و تروریست نوازی دولت انتقاد نموده اظهار نمود که اگر ا نتحاریان را که دستگیر می شود دولت به جای رهاکردن اعدام نموده جنازه ای آنان را در شش دروازه ای کابل آویزان نمایند دیگر یک نفر انتحاری در افغانستان پیدا نخواهد شد.
به باور ا ستاد سیاف عمل انتحاری حرام و از گناهان بسیار بزرگ در اسلام است. رسانه ها پیش از این اعلان نموده بود که استاد عبد الرب رسول سیاف بارها از سوی گروه طالبان و تروریستان تهدید به ترور شده است. امنیت ملی افغانستان نیز پیش از این اعلان نموده بود که چند نفر تروریست را که قصد ترور استاد سیاف را داشتند دستگیر و دسیسه ای آنان را خنثی کرده است.

ادامه نوشته

محبوبترین عکس افغانستان درفیس بوک

محبوبترین عکس افغانستان در فیس بوک

این عکس یکی از نیروهای امنیتی افغانستان در کابل را نشان می دهد که در عملیات تدافعی 18 ساعته مهاجمان انتحاری در بخشی از کابل اشتراک نموده بود و با آنکه از ناحیه ای پا به شدت مجروح شده بود اما بازهم از پای نایستاد و تفنگش را برزمین نگذاشت.

عکس این جوان قهرمان و با ایمان که از اسلام و وطن و مردمش جوانمردانه دفاع کرده است در فیس بوک یکی از محبوبترین عکسهای افغانستان شناخته شد و هزاران مخاطب را به خود جلب کرد و قلب ها را به گفتن سخن ها وا داشت.  

ای عزیز ما! ای محبوب قلبهای مردم مسلمان افغانستان! افغانستان به داشتن فرزندان مومن و باشهامت همچون شما ا فتخار می کند. قربان خون پاک تو ای پاسدار همیشه بیدار وطن!

 

ادامه نوشته

چند جمله طنز جالب افغانی

چند جمله طنز جالب افغانی مناجات طنز گونه ای یک افغانی با خدا!

 

الهی! سینه‌ای دارم از تیر گرانی چاک چاک و از غم بی پولی دردناک. دستانم تهی، سفره ام خالی از غذاهای عیونی.

کریما! هزینه های زندگی گزاف و زیاد، آنچه داشتم رفته بر باد. در خانه‌ام نیست هیچ چهره‌ای خندان و شاد!

خدایا! تنها به تو امید دارم که در بوستان زندگی‌ چو خارم و از هرچه که نامش تحفه و شیرینی و هدیه و رشوت است، بیزارم!

خدایا! اوضاع کشور بسی خراب، رفتن به اروپا بود سراب، خریدن یک خانه نقش بر آب، آه از این کرایه های بی حساب!

ادامه نوشته

از زیر و زبر تاپاها و لچ(عریان) و لق!

رئیس جمهور کرزی در سخنرانی غرّایی که در اجلاسی سازمان دهی شده بنام جرگه ملی جوانان افغانستان ایراد نمود همان رجزهای گذشته خود را تکرار کرد و از یک نکته ای عمیق و اساسی دیگر پرده برداشت. اوپس از ده سال حکومت تازه اعلان می کند که ما دوست و دشمن خودرا شناخته ایم! از شنیدن این سخنان رئیس جمهور، خیلی تکان خوردم. یعنی آیا رئیس جمهور ما در طول ده سال گذشته حتی از شناخت دوست ودشمن که ابتدایی ترین مسئولیت رئیس جمهور یک کشور است عاجز بوده است و تازه دوست و دشمن خودرا شناخته است!!

زیر و زبر، تا پاها،لچ(عریان) ولق!

تعبیری که رئیس جمهور برای بیان مقاصدخود در معرفی دوست و دشمن به کار برده نیز خیلی جالب است. ایشان در مورد شناخت پاکستان می گوید این کشور را از زیر و زبر می شناسد و در شناخت خویش از ایران، همسایه ای دیگر افغانستان نیز می گوید ایران را تا پاها می شناسد! اما در مورد امریکا که اگرچه همسایه ای ما نیست اما اکنون عملا همکاسه ای ما یا به عبارت دیگر همخانه ای ما گشته و تعداد زیادی از قوی ترین نیروهای این کشور در داخل کشورمان و در کنار اردوی ملی افغانستان بازو به بازو با تروریستان می جنگند گفت: لچ(عریان) و لق مقابل ما ایستاده است! شاید به کاربردن تعبیر لچ و لق در مورد امریکا به دلیل فرهنگ بی حجابی و برهنگی حاکم براین کشور باشد!!

حکومت و رئیس جمهور وابسته ای امریکا!

نکته ای جالب دیگری که از  سخنان رئیس جمهور عزیزمان که گویای صراحت و بی باکی رئیس است برداشت می شود این است که امریکای ابرقدرت چون زور دارد، در کابل حکومت فرمایشی مورد علاقه و رئیس جمهور تابع و وابسته ای خودرا سرکار آورده است!!
ایشان این امر را طبیعی دانست!!  او گفت:  ما هم زور ما برسد، می‌رویم در واشنگتن حکومت می‌سازیم، حکومتی دست نشانده، ما هم زور ما برسد در واشنگتن رئیس جمهوری می‌آوریم که تابع منافع افغانستان باشد، زور ما برسد در انتخابات شان مداخله می‌کنیم که یک دست نشانده خود را بیاوریم، مثلی که آنها کردند."

اما رئیس جمهور با آنهمه صراحت و رُک گویی که دارد نگفت این رئیس جمهور وابسته را که امریکا در افغانستان به زور سرکار آورده کیست و درکجاست؟ تا ماهم با این رئیس جمهور وابسته و تابع امریکا که درکابل گماشته شده بیشتر آشناشویم!!

هیج رئیس جمهوری در هیج جای دنیا هنوز اعتراف نکرده که ما در امور داخلی دیگر کشورها مداخله می کنیم اما رئیس جمهور ما مرد مردانه به صراحت گفت اگر ماهم زور داشته باشیم مداخله می کنیم! یعنی حالا که ما مداخله نمی کنیم چون نمی توانیم اما به محض اینکه فرصت و توانایی پیدا کنیم مداخله می کنیم!

هشدار به رسانه های غربی و کشورهای همسایه!

رئیس جمهور به رسانه های غربی و کشورهای همسایه هشدار داد که برعلیه دولت افغانستان تبلیغات سوء نکنند که ما آنهارا شناخته ایم!!  اوگفت رسانه های غربی و کشورهای همسایه که اینقدر نسبت به حکومت افغانستان تبلیغات منفی می کنند تا حال نمی دانند که ما آنها را شناخته ایم! به اعتقاد رئیس جمهور اگر آنان بفهمند که ما آنهارا شناخته ایم دیگر جرأت انتشار اخبار تلخ افغانستان را نخواهد داشت! عین عبارت رئیس جمهور این بود:  "آنها (رسانه هاى غربى و کشورهاى همسايه) تا حال نميدانند که ما آنها را شناخته ايم."

ادامه نوشته

بازی کرزی در دقیقه نود!

کرزی پس از ده سال ریاست جمهوری: کار را آغاز می کنم!

برخی حرکات و سخنان محترم حامد کرزی ریاست جمهوری افغانستان خیلی جالب و خنده آور است. گاهی سخنان شگفت آور کرزی دست آویز رسانه ها شده حکایات و تحلیلهای طنز آمیزی از آن ساخته می شود.
در این اواخر، رئیس جمهور، اعلان کرده بود نشست فوق العاده با حضور سران و اعضای سه قوه تشکیل می دهد و در آن سخنان بسیار مهمی را ایراد خواهد کرد. چشم و گوش رسانه ها منتظر سخنان مهم و سرنوشت ساز جناب حامد کرزی بودند اما هنگامی که رئیس جمهور جلسه ای فوق العاده را در سالن اجتماعات لوی جرگه برگزار کرد همانند گذشته سخنان جالبی ایراد کرد. یکی از جالبترین سخنان کرزی که جان کلام و فشرده ای تمام سخنرانی او بود این بود که پس از ده سال ریاست جمهوری و از دست دادن طلایی ترین فرصتها، به اوج رسیدن تبعیض قومی و فساد اداری و گسسته شدن پیوندهای وحدت ملی تازه رئیس جمهور تصمیم گرفته است آغاز به کار کند و گفت:

کار را آغاز می کنم!


حامد کرزی بارها و بارها از مبارزه با فساد و تبعیض سخن گفته است اما آنچه در عمل اتفاق افتاده این است که فساد و تبعیض در افغانستان روز بروز بیشتر و بیشتر شده تا جایی که افغانستان پس از سومالی در ردیف فاسد ترین کشور جهان قرار دارد و همین چند روز پیش نیز مؤسسه ای فارن پالیسی امریکا که خط و مشی حکومت داری حکومتهای جهان را ارزیابی می کند اعلان کرد افغانستان نه تنها در زمینه حکومت داری سالم و رفع فساد و تبعیض پیشرفت نکرده است بلکه در یکسال اخیر یک پله پایینتر سقوط کرده است! و از ناکامترین کشورهای جهان است.
ادامه نوشته

آمار خود ساخته برای اقوام افغانستان!

آمار خود ساخته مرکز آکادمی علوم درباره اقوام افغانستان از سوی اداره رسمی احصائیه کشور تکذیب گردیده و تنش زا خوانده شد!

وقتی دانشمندان مان اینگونه آمار دلخواه و خود ساخته از اقوام کشورمان بدهد و نتواند جلو خودخواهیهای نفس خودرا بگیرد از مردم عادی چه توقع داشته باشیم؟

اکادمی علوم افغانستان بدون دریافت اطلاعات و مدارک از سوی مرکز احصائیه رسمی افغانستان  سرخودانه آماری در باره ی اقوام افغانستان منتشر کرده که موجب تشدید تنشهای قومی و اختلافات سیاسی شده است.


 در این آمار، جمعیت اقوام افغانستان قرار ذیل نشان داده شده : جمعیت پشتون ها 62 درصد، تاجیک ها 12 درصد، هزاره ها 9 درصد و ازبک ها 6 درصد ذکر شده اند. اقوام دیگر افغانستان به سقف 3 درصد هم نرسیده اند. 

جالب این است که حتی مرکز احصائیه رسمی خود دولت این آمارخود ساخته از اقوام افغانستان  را به شدت رد کرده و نه تنها به سود کشور ندانسته بلکه به ضرر افغانستان اعلان نموده است!
ادامه نوشته

تجلیل باشکوه از سالگرد شهادت سردار جواد ضحاک در بامیان

شهید جواد ضحاک خودرا فدای عدالت خواهی برای مردم خود کرد

شهید جواد ضحاک رئیس فقید شورای ولایتی بامیان یکی از شجاعترین چهره های مردمی بود که همواره با صراحت و قاطعیت نسبت به تبعیض قومی و فساد دولت اعتراض می نمود. او نسبت به حقوق مردم سخت حساس بود و به معنی واقعی وکیل مدافع کسانی بود که اورا به عنوان نماینده و وکیل شان در شورای ولایتی انتخاب نموده بودند.

طرح اعتراضی کاهگل نمادین سرک بازار بامیان توسط جواد ضحاک طراحی واجرا شد که بازتاب گسترده در رسانه ها و اثر عمیق در بیداری مردم بامیان و توجه اذهان عامه بسوی تبعیض ناجوانمردانه قومی در بازسازی ولایتهای افغانستان داشت.

می توان گفت جواد ضحاک برای موکلین خود یعنی مردم فراموش شده بامیان با عملکرد صادقانه و دلسوزانه و سرانجام شهادت مظلومانه راه و رسم اعتراض در برابر تبعیضهای قومی و رفتار غیر صادقانه دولت نسبت به مردم بامیان داد. ضحاک شهید به همگی آموخت که در افغانستان هنوز که هنوز است و درقرن بیست ویک همان قبیله سالاری و تبعیضهای بی رحمانه و عریان قبیلوی قرون وسطایی، جریان دارد و عملکردها آن چیزی نیست که سخنرانیها و مصاحبه های چرب و نرم تلویزیونی و رسانه ای مقامات تبارز می دهد. نام دموکراسی و عدالت اجتماعی در تلویزیونها و دیگر رسانه های افغانستان وارد شده اما در مغز فرسوده و تاریک مقامات و عملکردهای شرم آورشان هنوز خبری از دموکراسی و عدالت اجتماعی و کرامت انسانی و احترام به مردم نیست.

امروز سالگرد شهادت آن شهید راه عدالت خواهی و آزادگی بود. شهید ضحاک رفت اما ضحاکها رویید و راه عدالت خواهی اورا با تمام قدرت و تا پای جان ادامه خواهد داد.

به مناسبت اولین سالگرد شهید جواد ضحاک امروز مردم بامیان و تمام عدالت خواهان افغانستان یاد و خاطره اورا گرامی داشتند. در مرکزبامیان محفل باشکوهی به یاد جواد ضحاک برگزارشده بود.

ادامه نوشته

نزدیک به دو سوم جمعیت بامیان یکباره ناپدیدشد!

درسرشماری سیاسی که به فرمایش احصائیه مرکزی در ولایت بامیان صورت گرفت نزدیک به دوسوم جمعیت بامیان ناپدید شدند!!

نمایندگان شورای ولایتی بامیان می گویند در سرشماری دولت از بامیان نزدیک به دو سوم جمعیت این ولایت ناپدید شده است! آنان می گویند بیش از 600000 نفر توسط واکسناسیون وزارت صحت عامه در ولایت بامیان واکسن شده اند و بیش از 134000 شاگرد برحال، اکنون در مکاتب بامیان درس می خوانند اما تیم سرشماری احصائیه که از طرف احصائیه مرکزی کشور فرستاده شده بودند آمار جمعیت این ولایت را فقط در حدود 386000 نفر اعلان کرده اند!

تیم دولتی سرشماری نفوس که با هزینه دولت جاپان و حمایتهای تخنیکی سازمان ملل مأموریت خودرا انجام داده است برخورداری مردم محروم بامیان از خدمات دولتی و امکانات رفاهی را نیز بیشتر از واقعیت نشان داده تلاشهای شخصی مردم بامیان در جهت  استفاده از برق آبی توسط دینامهای خورد و تهیه صفحه های نوری تولید برق آفتابی را نماد برخورداری اکثر مردم بامیان از برق جلوه داده اند!

ولایت بامیان به دلیل داشتن امنیت و مردمان صلح طلب مورد اجرای هرگونه آزمایشات دولتی و اداری برای اولین قرار می گیرد اما از بازسازی و پروژه های بزرگ و ساخت سدهای آبی و سرکهای پخته همچنان محروم است! برای اولین بار مردمان این ولایت خلع سلاح شدند و برای اولین بار در کشور در این ولایت امنیت از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی واگذارشد و برای اولین بار از نفوس این ولایت سرشماری صورت گرفته است و...

دولت اعلان کرده است که  به سراغ ولایت امن دایکندی نیز می رود تا نفوس آن ولایت را نیز زیر ذره بین متناقض نمای خود قرار بدهد.

به نظر می رسد بهتر است دولت پیش از سرشماری نفوس محروم ولایتهای محرومی از قبیل بامیان و دایکندی دست کم راهها و سرکهای ارتباطی این ولایات را درست کند تا  مأمورین خودش بتوانند تمام قریه ها و قصبات دور افتاده ای این ولایات را زیر نظر داشته باشند.

ناپدید شدن حدود دو سوم جمعیت بامیان نیز به دلیل محروم بودن اکثر قریه ها و محلات کوهستانی ولایت بامیان از راههای ارتباطی است که مأمورین دولت را از زحمت رفتن به آن مناطق و سرشماری نفوس که در پشت آن دره ها و سنگها نفس می کشند منصرف نموده است!!.

ادامه نوشته

ایام میلاد مزاری بزرگ مبارکباد

روز پنجم جوزا روز تولد رهبر شهید بابه مزاری است. مزاری که به خاطر احساس عمیق درد و رنج مردم هزاره لحظه ای آرامش و قرار نداشت و تمام فریادش برای مردمش بود. ما همانگونه که روز شهادت مزاری بزرگ را روز عزای مردم مان می دانیم روز میلاد مزاری را نیز روز مبارک و فرخنده می دانیم که با تولد آن مردمی ترین رهبر افغانستان نوید رهایی و آزادی برای مردم هزاره پدیدار شد.


طفلی پیدا گشت در دامان بلخ

تا دهــد پایان به این دوران تلخ

ادامه نوشته

تصاویر سحر انگیز از طبیعت بکر بکر افغانستان!

طبیعت بکر ودیدنی افغانستان

 

 طبیعت بکر افغانستان

ادامه نوشته

فساد کابل بانک

تاکنون تنها صد ملیون دالر از900 ملیون دالر از قرضه های کابل بانک پرداخت شده است!

مدیریت تصفیه کابل بانک می گوید سهامداران و قرضداران این بانک هنوز بیش از 800 میلیون دالر از دارایی های کابل بانک را نپرداخته اند. رییس جمهور افغانستان فرمان داده تا محکمه خاصی برای رسیدگی به قضیه کابل بانک تشکیل شود.

وزیر مالیه: مجرمین کابل بانک حاضر نیستند قرضه های شانرا بپردازند

حضرت عمر زاخیلوال، وزیر مالیه افغانستان روز چهارشنبه ( 3 جوزای 1391) در مجلس عمومی ولسی جرگه پارلمان گفت قرضداران کابل بانک توانایی پرداخت قرضه های شان را دارند اما آن را نمی پردازند: «کسانی که پول را گرفته اند، طوری نیست که آنها پول ندارند. در افغانستان، در دوبی، در انگلستان و در امریکا پول و جایدادها دارند ولی پول ما را نمی پردازند».

ادامه نوشته

اختلاف نمایندگان پارلمان برسرنام احمد شاه مسعود

اختلاف نمایندگان پارلمان روی عنوان نامگذاری هیجدهم سبنله و درج نام احمد شاه مسعود درآن

پارلمان افغانستان دوجلسه ای پرالتهابی را در مورد نام گذاری یک روز سپری کرد. برخی نمایندگان مجلس که طرفدار احمدشاه مسعود بودند پافشاری بر نامگذاری روز هیجدهم سنبله به عنوان "روزاحمدشاه مسعود و روزشهدا" داشتند و ازآن سو برخی نمایندگان دیگر، بر حذف نام احمد شاه مسعود از این روز و نامگذاری آن تنها به عنوان روز شهدای افغانستان اصرار داشتند سرانجام ، روزچهارشنبه گذشته (٢٧ ثور) نمایندگان پارلمان مصوبه شوراى وزيران را که بر اساس آن ١٨ سنبله به این نام: (قهرمان ملى شهيد احمد شاه مسعود و روز شهدای افغانستان) ناميده شده بود و اين روز را رخصتى ملى تصویب کرده بود، با اکثریت آراء رد نموده به حذف نام احمدشاه مسعود از تقویم کشور رأی دادند اما این کار با واکنش شدید هوا داران احمدشاه مسعود مواجه شد و نمایندگان پارلمان بخصوص نمایندگانی را که به اصطلاح آنان در سایه مسعود به نان و نوایی رسیده اند به شدت سرزنش کردند.

ادامه نوشته

هشدار نسبت به قومی شدن اردوی ملی

اردوی ملی افغانستان باید از خطر قومی شدن ایمن بماند

به گزارش روزنامه ماندگار مجلس سنا از تک قومی شدن اردوی ملی به شدت انتقاد نموده خواستار پایان دادن به سیاستهای قومی در اردوی ملی افغانستان گردیدند.

آنان گفته اند در استخدامها و انتصابات پستهای کلیدی وزارت دفاع، این وزارت روندهولناکی بسوی تک قومی شدن را می پیماید و تا کنون اکثر پستهای کلیدی وزارت دفاع با انگیزه ای قومی و قبیله ای واگذار شده اند.

ادامه نوشته

پیمان استراتژیک افغانستان با امریکا امضا شد

آن پیمان امضا شد

بحث بر سر پیمان استراتژیک امریکا وافغانستان از نزدیک به دوسال قبل شروع شده بود و فرازو نشیبهای زیادی را طی نمود و نظرات کشورهای همسایه و گروههای داخلی و گروه طالبان و ... محک خورد و پس از مباحثات و مشاجرات بسیار سرانجام طی یک سفرشبانه اوباما به افغانستان امضا شد.

جالب است که کرزی اصرار بر توقف حملات شبانه نیروهای ناتو برعلیه طالبان داشت و آنرا به عنوان پیش شرط مهم امضای این پیمان مطرح کرده بود اما سرانجام  با یک سفر ناگهانی و سرزده اوباما به افغانستان و دریک نشست شبانه کرزی امضای خود را زیر این پیمان که مهترین پیمان استراتژیک افغانستان در طول تاریخ کشورماست اما طالبان به شدت با آن مخالفت دارد درج نمود!

ادامه نوشته

رویا رویی دولت افغانستان با استخبارات پاکستان

گوش مردم افغانستان از ناله های بی اثر کرزی کرشد. ازهر شبکه تلویزیونی و رادیویی ورسانه های گوناگون دیگر بارها شنیده ایم که کرزی استخبارات پاکستان را مسئول نا امنیهای افغانستان می داند و ناتو را تشویق می کند که برای نابودی تروریستان باید در آن سوی مرزها ی افغانستان لانه های تروریستان را هدف قرار دهد.

کرزی که در مورد پاکستان موضع دو پهلو دارد از یکسو پاکستان را دوست و برادر می خواند و از سوی دیگر دایما در مصاحبه ها و سخنرانیهای خود انگشت اتهام دخالت در امور افغانستان و تجهیز و تعلیم تروریستان را بسوی پاکستان نشانه می گیرد و حتی در این اواخر بارها به صراحت گفته است گفتگوی با طالبان زمانی به نتیجه می رسد که با پاکستان گفتگو شود. به عبارت روشنتر جانب اصلی جنگ در افغانستان پاکستان است و باید به هرقسمی که باشد با پاکستان مذاکره و سازش شود.زمانی که برهان الدین ربانی کشته شد کرزی رسما خواستار اعزام یک هیئت به پاکستان و پیگیری قتل برهان الدین در پاکستان شد اینها نمونه هایی از رویا رویی آشکار حکومت افغانستان با استخبارات پاکستان است اما درآخر ین تحولات افغانستان که متأسفانه روز بروز نیز تحولات دردناکتر صورت می گیرد دولت افغانستان ادعا کرده است که پاکستان هرگز خواهان برقراری صلح و امنیت در افغانستان نیست و استخبارات پاکستان طالبانی را که در پای میز مذاکره با دولت افغانستان حاضر شوند به کام مرگ می فرستد.

استخبارات پاکستان طالبانی راکه با دولت افغانستان مذاکره کند به قتل می رساند!

به گزارش خبرگزاری پژواک يک منبع حکومت ادعا مى کند که استخبارات پاکستان مولوى اسمعيل معاون شوراى نظامى طالبان را با ٢٥همکار ديگرش، به اين اتهام به قتل رسانده اند که گويا گفتگوهاى صلح را با دولت افغانستان آغاز نموده بود.

ادامه نوشته

احمد ضیاء مسعود کرزی را از ریشه طالب خواند!

تحولات مهم و سرنوشت ساز افغانستان در این اواخر چنان پرشتاب و درعین حال هماهنگ اتفاق می افتد که گویی قدم به قدم بسوی یک تحول بزرگ از پیش طراحی شده  پیش می رود و سرنوشتی نوینی برای افغانستان رقم خواهد خورد!

به گزارش بی بی سی احمد ضیاء مسعود به صراحت اعلان کرد که کرزی پس از خروج نیروهای جامعه جهانی از افغانستان با طالبان متحد می شود و در افغانستان از نو یک حکومت طالبانی تشکیل می دهد.

از یک سو نارضایتیها از حکومت افغانستان افزایش یافته است و از سوی دیگر حملات طالبان و آمار کشته شدگان نظامی و غیر نظامی روز بروز در حال افزایش است.

روز گذشته برخى از اعضاى کانگرس امريکا، بعد از ديدار با احمد ضيا مسعود رهبر جبهۀ ملى در يک نشست خبرى اعلان کردند که هيئت کانگرس امريکا، بر تغيير نظام سياسى به پارلمانى تاکيد ميکند و ميگويد که نظام پارلمانى، بهترين بديل براى بُن بست هاى سياسى کنونى است.(لینک منبع)

حکومت افغانستان نیز متقابلا به سخنان نمایندگان کانگرس امریکا واکنش منفی نشان داده اظهار نظر نمایندگان امریکا را که نظام پارلمانی را برای افغانستان مناسب و راهگشای بحرانهای تو در توی کنونی دانسته بودند دخالت در امور داخلی افغانستان دانست(لینک منبع)

احمد ضیاء‌مسعود هم با صراحت و قاطعیت بیشتر خواسته جبهه ملی مبنی بر پارلمانی شدن نظام را مطرح نموده کرزی را از ریشه طالب دانستند که با دست یافتن به اولین فرصت دوباره رسما به جرگه طالبان خود بازخواهد گشت!(لینک منبع)

ادامه نوشته

وحشتناکترین عکس افغانستان که برنده جایزه پولیتزرشد

عکس دلخراش از پرتلفات ترین حمله انتحاری در افغانستان که توسط مسعود حسینی گرفته شده بود برنده جایزه جهانی پولیتزر شد.


در عکس بالا دختر سبز پوش افغانستانی،‌ترانه اکبری دختری بازمانده از خانواده ای است  که در پرتلفات ترین حمله انتحاری در شهر کابل پایتخت افغانستان و در روز عاشورای ۱۳۹۰ اعضای خانوداه اش را از دست داد. این عکس توسط عکاس ماهر افغانستان مسعود حسینی خبرنگار خبرگزاری فرانسه در کابل گرفته شده است. اگرچه این عکس به عنوان عکس برنده جایزه پولیتزر از افغانستان و توسط یک عکاس افغانستانی به دلیل داشتن فاکتورها و امتیازات حرفه ای عکاسی، انگشت نماشد اما واقعیت این است که در افغانستان صحنه های به مراتب وحشتناکتر و دلخراشتر از این صحنه همواره به وقوع می پیوندد اما کوعکاسی که آن صحنه های تکان دهنده را از گوشه گوشه افغانستان انعکاس بدهد و برای جهانیان به تصویر بکشد؟
ادامه نوشته

گلچین جملات زیبا و طلایی از دکتر شریعتی

گلچین جملات زیبا و طلایی از دکتر شریعتی


علی مزینانی یا علی شریعتی مزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی ‏ (آغاز زندگی در۲ آذر ۱۳۱۲ در روستای کاهک، سبزوار، خراسان – پایان زندگی در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در ساوت‌همپتون) نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس و پژوهشگر دینی ایرانی بود. دکتر شریعتی یک روشنفکر مسلمان انقلابی بود و سخنرانیها و کتابهای ارزشمندی از او به یاد گار مانده است. مهمترین ویژگی دکتر شریعتی به نظر می رسد شجاعت و فداکاری او در مبارزه با استبداد و زورگویی بود.

جملات طلایی و واقعا زیبا از دکتر شریعتی (بخش اول)


آفتاب من نه در مشرق است نه در مغرب. در مشرق نیست؛زیرا سالهاست که از طلوعش گذشته است. از افق دور شده است. به اوج آسمان آمده است. در مغرب نیز نیست. او اهل غروب نیست. او خورشید بی غروب من است.
----------------


من شکست نمی خورم. ایمان و دوست داشتن رویین تنم کرده اند.

ادامه نوشته